Medier og kommunikasjon - studieforberedende program

Drømmer du om å bli filmskaper, gravende journalist, reklameguru, tekstforfatter eller grafisk designer? Medier og kommunikasjon gir en kreativ skolehverdag med fokus på mediefag, samtidig som du får studiekompetanse!

Mange muligheter

Verden blir stadig mer digital og preget av medieinnhold! Antall tv- og filmproduksjoner har eksplodert. TV-kanalene satser tungt på nyhetskanaler, sportssendinger og reality-produksjoner, mens store streaming-aktørerer legger penger i egenproduserte filmer og serier.

Antall podcaster har skutt i været. Påvirkere fyller sosiale medier med innhold. Youtubere kan nå livnære seg på å lage filmer om gaming, humor, sminke eller livet generelt. Alt fra personlige trenere til milliardbedrifter markedsfører seg gjennom nye medier.

Medier og kommunikasjon er definitivt valget for deg som ønsker en kreativ skolehverdag og er interessert i videre studier innenfor journalistikk, tekst- og innholdsproduksjon, webdesign, lydteknikk, filmproduksjon eller medie- og kommunikasjonsfag.

Bransje i endring

Strømmetjenester, TikTok, Snapchat, Instagram og Facebook har endret mediebransjen. Papiravisene faller i i opplag og nettavisene dekker nå nyhetsbehovet til de fleste. Raske oppdateringer, fengende overskrifter, kortere tekster og mer bruk av video har endret noe av måten journalister jobber på.

En mediebransje i endring skaper et behov for ny kompetanse og flere mennesker som kan produsere medieinnhold til ulike plattformer. Et kreativt blikk, mottakerbevissthet, kildekritikk, teknisk kompetanse og et etisk kompass er viktige egenskaper for å lykkes som en profesjonell aktør i mediebransjen.

Aktuelle yrker

Journalist

Fotograf

Innholdsprodusent

Tekstforfatter

Filmskaper

Produsent

Klipper

Filmfotograf

Grafisk designer

UX-designer

Lydteknikker

Kommunikasjonsrådgiver

Informasjonsmedarbeider

Du kan også søke høyrere utdanning innenfor andre bransjer. Med generell studiekompetanse kan du søke de fleste studier ved høyskoler og universiteter.

Hvordan er det å gå medier og kommunikasjon?

Filmen er laget av tidligere elever på vg3 innholdsproduksjon

Se avdelingens presentasjonsvideo

Valgfrie programfag

Noen av de morsomste prosjektene skjer i valgfrie programfag. Som elev kan du velge tre; ett på vg2 og to på vg3.

Valgfag

Grafisk design

Fakta og fiksjon

Lyd

Bilde

Medieutvikling

Mediespesialisering

Hadde du ikke fremmedspråk på ungdomstrinnet? Fortvil ikke, da må du helt enkelt ta fremmedspråk som fellesfag på vg3 istedenfor ett av de to valgfrie programfagene på vg3.

Hvis du er mer nysgjerrig på medier og kommunikasjon, kan du bli bedre kjent med oss på Facebook eller Instagram.