Til BMWs motorsykkelfabrikk i Berlin for å lære.

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com

Til sammen 10 elever og ansatte fra teknikk- og industriell produksjon (TIP) har for femte gang gjennomført sitt utvekslingsprosjekt ved BMWs motorsykkelfabrikk og skolesenter i Spandau, Berlin. Til høsten får Åssiden vgs det årlige gjenbesøket fra tyske lærlinger og lærere.

Avdelingens rådgiver Sverre Chr. Thoresen beskriver oppholdet gjennom sine øyne:

- Dette året ble jeg forespurt om å delta som voksenperson på reisen og den første uken av oppholdet for de norske elevene i Berlin. Jeg er rådgiver ved utdanningene der elevene går og har i hovedsak ansvar for sosialpedagogisk rådgivning og utdanning- og karriereveiledning. Mine refleksjoner er gjort med disse brillene på.

Alle elevene er informert om dette prosjektet fra skolestart, og elevene fra Vg1 TIP på Åssiden VGS ble informert om prosjektet forrige skoleår. BMW-utplasseringen brukes aktivt for å motivere elever til å søke seg videre på disse utdanningsløpene som deltar i prosjektet.

Målsettingene med utvekslingen er delt i fire hovedfelt: Engelskspråklige praksiserfaringer, tekniske/mekaniske erfaringer samt kulturelle og sosiale opplevelser for elevene.

De engelskspråklige praksiserfaringene får elevene gjennom presentasjoner, informasjon og samhandling med de tyske representantene i prosjektet. Tekniske/mekaniske erfaringer får elevene gjennom omvisning i BMWs produksjonslokaler, besøk på Deutsches Technikmuseum og arbeid som skal gjøres på opplæringsstedets verksted. Oppholdet ble også krydret med kulturelle og sosiale opplevelser for eksempel ble vi invitert til fotballkamp mellom Hertha Berlin og Wolfsburg på Olympiastadion. Til stor glede for oss tilreisende og våre verter spilte Hertha Berlins norske målmann Rune Jarstein, og de vant kampen 1 - 0. Det sosiale prosjektet ved å sette seks unge menn sammen i en leilighet og legge rammene for hvordan de skal stå for husholdet i to uker er også svært lærerikt. Penger til mat, transport og aktiviteter for elevene er fordelt i planleggingen, og de skifter på å være ansvarlig for pengene, eller som de selv kaller det: «Nå er det din tur til å være pappa»…

Jeg tror prosjektet har gunstig virkning for flere elever enn de som deltar på selve utvekslingen. I programområdet Teknikk og industriell produksjon starter det langt flere elever enn de som gjennomfører utdanningen frem til et fagbrev. Utdanningen er dimensjonert med flere plasser enn det er primærsøkere, og ved Åssiden VGS illustreres mitt poeng ved at TIP-avdelingen har 90 elevplasser på Vg1-nivå og kun 45 plasser på Vg2-nivå. Det er selvfølgelig mulig å gjøre kryssløp og søke seg til andre avdelinger og skoler.

BMW-utvekslingsprosjektet har en positiv effekt på status for TIP blant både elever og foresatte. Dette har selvfølgelig også med merkenavnet BMW blant motor-, teknikk- og mekanikkinteresserte å gjøre. Elevene som kjenner til prosjektet når de går på Vg1 er allerede da opptatt av at de har mulighet til å delta på utvekslingen. For noen blir dette en realitet, for andre forblir det en drøm eller et håp.

Jeg tror dette håpet om å kunne oppleve hva elever fra tidligere år har opplevd ved utveksling har potensiale i seg til økt skoleinnsats for mange Vg1-elever. For Vg2-elever faller forarbeidet til utvekslingsprosjektet sammen med CV- og jobbsøknadsskriving i norskfaget og kapitlene om inngangen til arbeidsliv og voksenliv i samfunnsfaget. Under selve oppholdet i Berlin blir det undervist om viktige hendelse og prosesser som former og har formet samfunnet vårt. Informasjon om og besøk på Holocaustmuseet og restene av Berlin-muren er gode eksempler på dette.

Det er grunn til å tro at elever som er interesserte i å delta på utvekslingen ser denne sammenhengen og motiveres til en ekstra innsats i disse fagene for å øke sine muligheter for selv å kunne delta på utvekslingen. Elever som deltok på årets utveksling forteller at de startet på vg1 med å jobbe målrettet for å få bli valgt ut til årets utvekslingen. De tyske eleven som guidet oss i Tyskland fortalte også at de arbeider målrettet mot å bli utvalgt til utvekslingen og få mulighet til å besøke Åssiden vgs høsten 2017.

Jeg ser reisen til Tyskland og besøket på BMW-fabrikken som en teknisk-mekanisk dannelsesreise for de 6 elevene som fikk være med. En 14 dagers reise i selvstendiggjøring, innsikt i høyteknologisk produksjon, opplevelse av kulturelle, politiske og historiske severdigheter og ikke minst praktisering av engelsk som fagspråk og sosial forutsetning.

Sign: Sverre Chr. Thoresen

 


Publisert 25. mai 2017, oppdatert 25. mai 2017.