Universell utforming på timeplanen

Interiørelevene har testet hvordan Drammen møter personer med nedsatt funksjonsevne.

Det var klasse 3INA som i uke 17 i praksis testet hvordan Drammen og drammensere møtte personer med "nedsatt funksjonsevne".

Det ble gjort sittende i rullestol eller med briller som simulerer forskjellige synshemminger. Elevene har rullet og gått ut og inn av butikker, cafeer, kino og togstasjonen for å virkelig kjenne på og reflektere over hvilke hindringer eller gode tilrettelegginger som finnes.

Konklusjonen er at mye er godt tilrettelagt, men det er også flere steder som ikke gjør hverdagen lett for de som ikke har full funksjonsevne.

Elevene er en erfaring rikere som de tar med seg inn i planlegging og design av offentlig rom som er en del av opplæringen for elever på VG3 interiør. Etter avsluttet skolegang kan de smykke seg med tittelen interørkonsulent.

 

 

 

 


Publisert 29. april 2016, oppdatert 29. april 2016.