Gamlerektor´n trår til med leksehjelp

Thorbjørn Haugen styrte skolen fra 1990- 1999. Nå er han tilbake for å hjelpe elevene med leksene.

Hver tirsdag fra kl. 13.30 svinger Thorbjørn Haugen opp døra i A- blokka. Men i stedet for å gå opp en trapp til rektors kontor, går han nå ned en etasje og møter 25-30 elever som trenger hjelp med leksene.

 

Vil gi noe tilbake

- Dette er utrolig givende. Og så er det noe i dette med at sirkushesten alltid vender  tilbake til manesjen, ler den tidligere rektoren. Han har satt seg ved siden av Gaith Said (16) som gjerne vil ha litt hjelp med matteleksene.

- Han er veldig flink i matte og så er han snill også, sier Gaith. Han forteller at han kom til Norge fra Syria for ett år og tre måneder siden. Selv om språket begynner å komme på plass, har han noen utfordringer. Da er det godt å gjøre leksene et sted man kan få hjelp.

Haugen er glad for å kunne gi noe tilbake til skolen han ledet i ni år, og skryter av elevene han møter.

- Jeg synes ungdommene virker roligere og mer motiverte enn på 90-tallet. Da hadde vi en del grupperinger med nazielementer og jobbet mye med holdningskampanjer, minnes Haugen.

 

Omvendte roller

Rønnaug van der Meer er også tilbake på Åssiden etter å ha gått av med pensjon for et par år siden. Så engasjert har hun vært i leksehjelpen at hun har steppet inn som leder for hele prosjektet.

- Så nå er det omvendte roller. Det er hun som er sjefen din, nikker vi mot Thorbjørn Haugen

- Ja her er Rønnaug helt sjef, men hun var egentlig den uformelle sjefen da jeg var rektor også, humrer han. Rønnaug ler også, og velger å la den påstanden stå uimotsagt. Derimot forteller hun hvor flott det er å kunne gi en håndsrekning til elever som trenger det.

-Men nå må du snakke med Odd også, for han har vært her lengst, kommanderer Ragnhild med et smil.

 

Ingeniørens utfordring

Ingeniøren på nesten 80 år har har vært leksehjelper ved Åssiden siden 2010.

- Jeg ble shanghaiet av Egil Skaug etter et NITO-møte i Drammen hvor han holdt et foredrag. Skolen trengte leksehjelper med realfagskompetanse og særlig matematikk, forteller Odd Førli. Han har jobbet 40 år som ingeniør og har nok av både praktisk erfaring og teoretisk kunnskap og øse av. Og så elsker han utfordringene ved å prøve å få elevene til å knekke de matematiske kodene.

- Man må jo fortelle folk det på en måte de forstår det, og det kan være ganske vanskelig, sier Førli som erfarer at  praktiske eksempler fra egen erfaring fungerer aller best.

Også lærer han jammen litt av hvert av ungdommene selv også.

 

Ung hjelper

Ruben Dregsrud Dahl begynte som leksehjelper mens han selv var elev.

- I fjor gikk jeg vg3 og i år har jeg begynt på en lektorutdannelse ved Universitetet i Agder, sier Ruben, og mener det var leksehjelpjobben som gav mersmak til å ville bi lærer.

- Hva er egentlig forskjellen på Ivar Åsen og Knud Knudsen, spør Emily Peng. Hun går i påbyggsklassen og føler hun har et hav av oppgaver og innleveringer Ruben drar først litt på det, men så husker han mer og mer av norskpensumet  fra året før og sammen kommer de fram til hva de to språkforkjemperne sto for.

- Jeg får år gjort mye mer lekser her enn hjemme. Her er det så mange å spørre om en står fast, både medelever og leksehjelpere, forteller Emily fornøyd. 


Publisert 13. desember 2014, oppdatert 19. juni 2015.