Reisebrev fra Zimbabwe

Opplevelsene er mange og er sterke for Anette Wessel og de tre elevråds-representantene i Zimbabwe.

 Les hvordan Anette Wessel har opplevd dagene:

Vi skrur tiden tilbake til søndag 8. mars: Det har vært to hektiske og utfordrende dager. Gårsdagen ble tilbragt i SOS barnebyen i Waterfalls. Der fikk vi sang og musikk da vi kom og omvisning av noen av de eldste barna som bodde der.

I barnebyen er det 15 hus med åtte barn i hvert. Mødrene som jobbet i husene hadde ofte egne barn. Disse så de ca. fem dager i måneden. De fikk ikke lov til å ha besøk av biologiske barn i barnebyen. Hvis de skulle ut et ærend måtte de søke om dette et par dager i forkant. For en jobb disse mammaene gjør!  Vi ble delt opp i to og to og fikk vår egen familie. Disse skulle vi spise lunsj med.

Etter det ble det både lek og sang. Dagen etter ble vi hentet kl 0715.  Da fikk vi først en introduksjon i barnebyen om familieprogrammene. Så ble vi delt opp i grupper. Vi dro ut på besøk til skoler som hadde flere barn støttet av SOS barnebyer. Et stort problem her er å få betalt skolepenger.

Vi fikk besøke flere familier som har fått støtte fra familieprogrammene. Det er familier som har kommet i en krise. Mange sterke historier, og mange fantastiske omsorgspersoner som har stått i problemene og ikke gitt opp. Barn som blir forlatt er en stor andel i barnebyene.Vi har også besøkt barnebyens barnehage og skole. Kvelden ble avsluttet med grillkveld sammen med de eldste ungdommene i barnebyen og familieprogrammene.

10. mars: I dag har vært en lang dag. Vi har opplevd og sett masse og besøkt flere familier som får hjelp av SOS barnebyer. Disse familiene har opplevd stor nød, og ofte dødsfall i nær omsorgsgivende og inntektsbringende familie. En fantastisk flott gjeng med omsorgsfulle mødre, bestemødre osv.

11. mars:  I dag har det vært en ganske tøff dag. Vi startet tidlig og reiste til Bindura. Dette er den første barnebyen i Zimbabwei. Vi besøkte først en yrkesskole, så en ungdomssskole. De hadde design og søm, bygg, metallarbeider, mat og helse. Det var en skole med litt over 1000 elever, og det var fantastisk hvor mye de elevene lærte til tross for manglende utstyr. Stort sett alle skolene vi har besøkt, har en form for inntjening i tillegg til drift. Dette er enten kyllinger til eggproduksjon, poteter eller løk for salg.

Vi besøkte også to primary schools. Den siste skolen var på landsbygda. Der hadde det vært mye regn, så sanitæranlegget var slått ut. På denne skolen hadde de også elever som ikke hadde råd til uniform. De fikk uansett lov til å gå på skolen. Noen elever gikk åtte kilometer hver dag til skolen. Disse elevene hadde ikke mat hjemme, så skolen delte ut en næringsrik velling. De trengte kun ta med seg en beholder å ha  vellingen i. Ei av jentene hadde med seg en skitten plastpose. 

12.mars 2015: Da har vi kommet til den siste kvelden i Harare. I dag har vi vært på besøk i Imire nasjonalpark. Der har vi møtt fire av ”the big five” (mangler bare leopard). En flott opplevelse, spesielt da vi spiste lunsj og nesehornet gjorde det samme ca tre meter unna. En fantastisk naturopplevelse!


Publisert 12. mars 2015, oppdatert 19. juni 2015.