GAMEUP XIII/1101

Den siste helgen i januar arrangerte IKT-servicefagklassene på Åssiden vgs. dataparty i gymsalen på skolen.

  • Av Else Dahl

Elever på IKT-servicefag linja hadde allerede jobbet svært mye med forberedelser til årets absolutte høydepunkt da GAMEUP XIII/1101 gikk av stabelen fredag 25. januar kl.18.00. Allerede onsdag 23. januar startet de med klargjøring og rigging av utstyr.

 

Kjempearrangement
Arrangementet varte helt til søndag formiddag. - Et slikt dataparty med rundt 100 aktive deltakere krever store forberedelser, blant annet skal mye teknisk utstyr være på plass. Elevene har jobbet med dette siden før jul i faget prosjekt til fordypning og hatt dette som et stort tverrfaglig prosjekt hvor alle programfag er involvert, forteller faglærer Robert Seibt. I tillegg har det har også vært jobbet med områder som markedsføring/budsjett, sponsing, sikkerhet og teknisk dimensjonering i forbindelse med strøm og internett. Sikkerheten skal blant annet ivaretas av at det er voksne tilstede hele døgnet og arrangementet er selvfølgelig rusfritt.

 

Faglig relevant
- Når så mange personer skal game og spille samtidig er det mange ting som må være på plass for å få gjennomført et slikt arrangement. Ledelsen på skolen er veldig positive til arrangementet og har stilt opp med å ha tilgjengelig ekstra utstyr. Det kreves særlig ekstra mange strømkabler og nettverkskabler, samt stor nok internettlinje. Prosjektet bygger på faglig kompetanse i bunn og knytter alle fagene sammen. I tillegg til vg2 mål bygger prosjektet på flere vg3 mål fra læreplanen.
Elevene har blant annet fått en god avtale med Kiwi for å kunne selge mat og drikke til fornuftige priser under hele arrangementet. De har også skaffet mange premier til hovedkonkurransene, LOL og COD, sier primus motor Robert Seibt og understreker at det i tillegg ble konkurrert i noen mindre konkurranser og aktiviteter. De som fikk førsteplass fikk utdelt premie, samt heder og ære.

 

Hvem er det som deltar på slike arrangement?
I utgangpunktet kan alle datainteresserte mellom 16 og 24 år delta. Det som er ekstra morsomt og relasjonsbyggende er at det kommer flere elever som har gått på skolen i fjor og året før. De har selv vært med å arrangere samme arrangement da de var elever på IKT-Servicefag. Her får årets elever og tidligere elever utveksle faglige erfaringer. Even og Alexander, som har jobbet mye med nettverk, sier at det er både lærerikt og veldig motiverende å jobbe med slike spennende arbeidsoppgaver og store prosjekter. - Vi har lært utrolig mye i dette prosjektet, sier Even.

Deltakerne sier de følte seg godt tatt imot av CREW og at det var veldig god stemning. - At det er flere konkurranser med premier er kult, og det er veldig god internettlinje. Det er mange som også var her i fjor, og når vi kan kjøpe pizza og drikke på natta varer stemningen hele tiden. Om noen hadde glemt noe utstyr som nettverkskabel eller strøm, fikk de låne/kjøpe billig av CREW. - Det er også god informasjon om regler og bra vakthold, i tillegg til bare positive mennesker, og det gjør at vi kommer tilbake neste år. Billettprisen er jo bare 150 kroner, så det er billig, er utsagn fra flere blide og fornøyde deltakere.

 


Publisert 4. juli 2013, oppdatert 4. juli 2013.