Faglig relevant besøk

Elevene på VG2 IKT Servicefag har hatt besøk fra Mediehuset Tek.

  • Av Ann-Mari Henriksen

Mediehuset Tek har i tillegg til å drive redaksjonell virksomhet en liten, men svært viktig drifts- og utviklingsavdeling. IKT-elevene fikk informasjon om hva mediehuset driver med, både redaksjonelt og på utviklingssiden, og hvordan det er å være lærling i et moderne mediehus. Utviklingssjef Amund Espelien og førsteårslærling Vetle Arneberg orienterte om mediehuset.

Mange av elevene bruker allerede ett ett eller flere av nettstedene i nettverket, for eksempel Gamer.no. Elevene syntes derfor at det var spennende og interessant å få besøk fra "innsiden". En av elevene skal ha praksisutplassering hos Mediehuset Tek, og fikk hilse på sin arbeidsgiver for totalt fire uker dette skoleåret.

 

Vetle fortalte om sine tre første måneder som lærling og om noen av prosjektene han var involvert i. Speedometeret er en tjeneste som har fått en ansiktsløftning etter at Vetle har renvasket koden som brukes, og han er faktisk den som kjenner tjenesten best, slik den er nå. En vesentlig del av arbeidet er programmering, men Vetle hadde som de fleste på IKT Servicefag ikke særlig mye bakgrunn fra dette, bare et ukeskurs i PHP (som faktisk er mer enn mange får). Åssiden videregående skole kan heller ikke skryte på seg at vi gir elevene mye opplæring i programmering. Likevel vil de som er ivrige etter å lære få lov til å prøve seg i faget prosjekt til fordypning, etter at de er ferdig med å arrangere dataparty i februar.

Elevene på sin side var opptatt av lønn og muligheter for jobb, og Amund kunne fortelle at som lærling har man en trappebasert lønnsstige, der man starter nokså lavt, for å få mer i lønn ca hvert halvår. Totalt tjener man omlag 275 000 – 300 000 kroner fordelt på to år som lærling i IKT Servicefag, og etter endt opplæring er jobbmulighetene gode. Mange velger etter endt fagopplæring å gå videre på høyere utdanning, men det er heller ingen forutsetning.


Publisert 3. juli 2013, oppdatert 3. juli 2013.