Minimesse om elektrofag

I uke 7 møtte godt over 130 mennesker opp på informasjonsmesse om yrkes- og utdanningsmuligheter innenfor elektrofag. Kvelden var dedikert søkere til VG2.

  • Av Ann-Mari Henriksen

 

At dagens ungdom er interessert i elektronikk er det ingen tvil om. Gymsalen på Åssiden vgs. er stappet med mennesker og elektronisk utstyr som står til disposisjon og fremvisning. Langs veggene i den kvadratiske hallen, står det boder og stander som alle representerer en yrkeslinje, bedrift eller utdanningsorgan, hver enkelt utstyrt med plakater, roll-ups, foldere og eksempler på arbeid. Om man ikke hadde visst bedre kunne dette ha sett ut som en slags vitenskaps eller ingeniør-konkurranse, hvor det var om å gjøre å ha den kuleste, elektroniske "duppeditter".

 

Medansvarlig for arrangeringen av kvelden, og avdelingsleder på elektrofag; Toralf Hagen åpner kvelden med en rask tale, hvor han deretter introduserer alternativene på VG2.

Videre presenteres alle standene av en representant. Et flertall av eldre herrer forteller om bedriftene sine, og alle skryter de av deres kapasitet til å ta inn lærlinger. I disse dager, hvor lærlingplasser har blitt en mangelvare, er det viktig å få informasjon om hvor man kan søke når man har fullført skolegangen. – Det er veldig bra at skolen har en sånn messe. Man får et veldig helhetlig bilde av mulighetene, og masse info. Det er jo mange foreldre her som ikke vet noe særlig om fagområdet. Terje Borgersen er pappa til en elev på VG1 som snart skal søke VG2, og viser tydelig optimisme rundt kveldens arrangement. Selv jobber han innenfor samme fagområde, overraskende nok, i likhet med ¾ av fedrene jeg var i kontakt med.

Sammen med avdelingsleder og en håndfull andre lærere på elektrofag, har rådgiver Iver Mikal Grymyr arrangert denne kvelden for utdanningsorientering. Han mener det er viktig at elevene får god innføring i hva de går til, og hva slags muligheter de har, og tilsynelatende har Iver gjort jobben sin. Mange av elevene på VG1 har allerede store planer for utdanningen sin.
– Jeg skal gå VG2 El-energi og bli elektriker, forteller Maiken Raknestangen. Som den eneste jenta på VG1 Elektronikk, vet hun godt hva hun vil, og ser frem til å studere videre. – Etter lærlingtiden skal jeg ta fagbrev, deretter ta "Y-veien" for å bli ingeniør. Hun smiler, og er tydelig fornøyd med de ambisiøse målene hun har satt seg.

 

Vil bli ingeniører
I likhet med Maiken, er det mange av elevene som ønsker å bli ingeniører. De forteller at det å ta Y-veien for å oppnå dette, er en litt enklere måte enn studiekompetanse, hvor de kan jobbe mer praktisk med faget, noe som gir et godt grunnlag for det kommende arbeidslivet. Men ikke tro at det å ta Y-veien er barnemat. Lasse René Åsheim Jørgensen forteller at han først skal ta VG2 Data- og elektronikk, ut i lære, for deretter å ta en bachelorgrad som ingeniør, og avslutte med en mastergrad. Tydeligvis blir ikke Lasse skremt av tanken på 8 og et halvt år til med studier.

Representanter fra nasjonale skoler deltar også for å informere elevene om forskjellige utdanningsveier, for eksempel flylinjen på Lillestrøm og romteknologi-linjen på Andøya i Nordland. Ole Bigum, lærer på flylinjen avsluttet sitt innlegg, etter å ha fortalt elevene om de høye inntakskravene og eksamensforventningene med følgende budskap: – Men til tross for at det stilles høye krav, og undervisningen er omfattende, får dere tid til å være ungdommer. For det er jo så viktig, det å være ungdom, sa han.

Om han var ironisk eller ei, var det vanskelig å tolke, men la oss krysse fingrene for at han ikke var det. Om det motsatte var tilfellet ville det vært en fryktelig umotiverende start på VG2 for Åssidens VG1 elever på Elektrofag. De skal tross alt leve litt, de også.

 

Tekst: Hedda Grosvold Solløs
Bilder: Edit Larsen og Tora Oskal Eidsvåg


Publisert 2. juli 2013, oppdatert 2. juli 2013.