Fire førsteplasser i fylkeskonkurranse

Årets fylkesmønstring for ungdomsbedrifter foregikk i uke 10. Ungdomsbedrifter fra Åssiden vgs vant i fire kategorier.

  • Av Ann-Mari Henriksen

Vinnerne var:

- Beste reklamefilm: Vivida UB
- Beste selger: Caroline Enevoldsen, North Art design UB
- Beste brosjyre: North Artic Design ub
- Beste Gastronomiske nisjeprodukt: Casa de Åssia UB

 

I tillegg til vinnerne fikk tre av skolens ungdomsbedrifter 2. premie. Det var i konkurransen for logo v/North Artic Design ub, beste brosjyre v/ Grafilms ub og beste gastronomisk nisjeprodukt v/Lille Bagatelle UB.

- For første gang vant vi beste reklamefilm, noe vi har ønsket oss i mange år. I tillegg henger prisen for beste selger veldig høyt og var en stor overraskelse for alle av Caroline vant i så sterk konkurranse, forteller faglærer Karin Hansen, medier og kommunikasjon.

- Det er andre året vi har ungdomsbedrifter på restaurant- og matfag. Det at vi både vinner og tar en andreplass er kjempegøy og veldig motiverende både for elever og lærere som bruker ungdomsbedrift som pedagogisk metode, sier avdelingsleder Asle Nerhagen fornøyd. Skolens virksomhetsplan for 2011 uttrykker at alle avdelinger skal ha minst en ungdomsbedrift.

 

Hva ble vektlagt?
"Beste reklamefilm" skulle markedsføre produktet eller ungdomsbedriften og juryen la vekt på om den vekket interesse, tydelig formidlet et budskap og bidro til salg. I kategorien "Beste selger" forventet juryen både produktkunnskap, evne til å være lyttende, positiv og høflig mot alle potensielle kunder

For "Beste Gastronomiske nisjeprodukt" fokuserte juryen på om det er behov for produktet i markedet, om produktet er nyskapende, bruk av lokale råvarer, kvalitet råvarekombinasjon og grad av økologisk tilvirkning. I tillegg kom selvfølgelig også en vurdering av smak, utseende og lukt og design på pakning/emballasje.

 

Om fylkesmessa
160 ungdomsbedrifter med nesten 800 elever fra Buskerud, Telemark og Vestfold konkurrerte i 14 kategorier på fylkesmessa. Fylkesmessa er årets høydepunkt for elever som jobber med UB. Den fungerer også som en salgs- og markedsføringsmesse for ungdomsbedriftene.


Publisert 2. juli 2013, oppdatert 2. juli 2013.