Egenutviklet fagblogg som verktøy

VG2 hudpleie har utviklet sin egen fagblogg. Fagbloggen er plattform for tverrfaglig jobbing i programfagene og en del av lærerens videreutdanning i IKT i vurdering og læring.

  • Av Ann-Mari Henriksen

Elevene har selv opprettet og designet bloggen som brukes til å publisere selvvalgte innlegg om faglig relevante temaer innenfor hudpleiefaget. Bloggen har et tverrfaglig utgangspunkt og brukes i fagene yrkesutøvelse, kommunikasjon og samhandling og litt til helsefremmende arbeid.

- Sosiale medier blir et stadig viktigere verktøy for elevenes læring. Vi har opprettet er en fagblogg for hudpleie. Da lærer elevene forskjellen på det og en privatblogg. Elevene lærer på en praktisk måte om nettvett og kildekritikk. De må forholde seg til for eksempel ulike søkemotorer og bruk av ulike kilder i skoleoppgaver, forteller faglærer og leder av skolens pedagogiske IKT-gruppe, Elisabeth Wiiger.

 

Publisering viktig i seg selv!
- Når man søker på "hudpleie Åssiden" nå, kommer vår blogg opp. Da ser elevene hvor lett det er å legge inn og at hvem som helst kan publisere hva som helst. Derfor må vi være kritiske til det vi leser. Vi har også erfart at elevene skriver annerledes når de vet at det ikke bare er en oppgave som skal ned i en skuff, men at teksten skal publiseres på åpent nett. Det er min oppfatning at det er motiverende for elevene å jobbe på denne måten, i kombinasjon med de mer tradisjonelle arbeidsmetodene. De er jo vant med å være på nettet, så hvorfor skal vi ikke bruke det til læring også? IKT er også en grunnleggende ferdighet som skal vektlegges i alle fag, påpeker Elisabeth.

Hudpleieelevenes fagblogg kan du lese her!

 

Videreutdanning av 9 lærere
Ni lærere ved Åssiden vgs gjennomfører i år et videreutdanningsprogram på 15 studiepoeng under overskriften "IKT i vurdering og læring". Faglig ansvarlig for utdanningen er Universitetet i Stavanger. Lærerne har nylig levert inn 2 deloppgaver som del av eksamen i studiet. Tema for lærernes eksamensoppgave var blant annet bruk av blogg og Wiki i undervisningen.

Tilsammen deltar 35 lærere fra de ulike videregående skolene i Buskerud i denne utdanningen.


Publisert 2. juli 2013, oppdatert 2. juli 2013.