Kulturhistorie under Oslotur

Innføringsklassen brukte en hel dag i Oslo i uke 43. Hovedhensikten var å samle kunnskap om boligforhold, levekår og yrker i Norge gjennom historien.

  • Av Ann-Mari Henriksen

Studieturen var en del av et felles prosjekt i de to fagene, "forberedende prosjekt til fordypning" og "norsk med samfunnsfag". - Vi benyttet anledningen til å besøke Vigelandsparken og Holmenkollen når vi likevel var i Oslo med skolens minibuss. Det vil jo bidra til at elevene våre vet litt om, og har sett, to attraksjoner som alle andre nordmenn har et forhold til. Vi tenker at dette også er viktig for å forstå norsk språk, kultur og samfunn, forteller lærer Egil Schau.

 

Første stopp var på Bygdøy for å se Gimle, Quislings bolig under okkupasjonen av Norge. Deretter var det guidet tur på Folkemuseet med boligforhold og levekår fra vikingtida og fram til i dag. Dette er en del av et prosjekt, som i løpet av to uker skal føre fram til en vegghengt syv meter lang tidslinje og seks framføringer for klassen.

- Vi fikk god informasjon av guiden Kåre, som tok seg god tid i det sure høstværet. Elevene noterte flittig om husenes utforming og funksjoner og om gamle dagers levevis. Vi erfarte at Kåre hadde særlig rett i en ting og det var at ingenting er så kaldt middelaldershus i oktober. Ellers var veldig mye interessant å lære, også fra industrialiseringen og nyere tid. Noen av elevene våre kommer fra land uten samme tilgang til ressurser som vi har og for disse var det også spesielt å kjenne igjen lignende bygninger og forhold som de kommer fra på museum her, sier Egil Schau.

 

Høydepunktet på turen Vigelandsparken hvor et par av elevene hadde vært før. For de fleste var dette likevel en helt ny opplevelse av Norges stein og fjellformasjoner. Til slutt gikk turen opp i tåka og til Oslo kommunes største budsjettsprekk. Men selv om tåka lå tjukk var nye Holmenkollen et imponerende anlegg.


Publisert 1. juli 2013, oppdatert 1. juli 2013.