I praksis for å lære om sjeldne funksjonshemninger

15 elever på VG2 helsefagarbeider har vært i en ukes praksisopphold ved Frambu kompetansesenter for sjeldne funksjonshemninger.

  • Av Ann-Mari Henriksen

- Elevene våre har arbeidet ved skolen, i barnehagen og i fritidsavdelingen. Elevene gjør en helt nødvendig jobb, slik at barnas foreldre kan delta på kurs om de meget sjeldne funksjonsnedsettelsene som deres barn har, forteller lærer Nina Nergård. Helsefagarbeiderelevene har også passet barna på ettermiddagstid, slik at foreldrene fikk et frikvarter i en krevende hverdag, og ikke minst får være sammen med andre foreldre med samme utfordringer. Soto's syndrom er navnet på kurset.

- Jeg synes opplegget var kjempebra. Vi lærte kjempe mye om Soto's syndrom og det var en utrolig opplevelse. Kunne godt dratt tilbake en uke til. Jeg anbefaler ALLE å dra til Frambu. Dette er jo en unik praksisuke som ikke alle får sjangsen til å være med på. Vi som var med til Frambu lengter tilbake, forteller Linn Kristin Dalen Stenberg, VG2 helsefagarbeider (2hfa).

 

Lærerikt og langvarig samarbeid
- Jeg lærte mest av å være med barna og veilede de i de ulike aktivitetene vi var med på. Det hjalp også med veileding fra av de som jobber der. Det var gøy og utfordrende å måtte lage egne opplegg og tiltrettelegge aktiviteter for barna, forteller Linn Kristin Dalen Stenberg.

- Vi har samarbeid i ca 10 år med Frambu om denne ordningen og vi få bare positive tilbakemelinger fra foreldre og personalet på Frambu. Elevene våre gjør en fantastisk innsats, avslutter Nina Nergård stolt.


Publisert 1. juli 2013, oppdatert 1. juli 2013.