Deler gode erfaringer

Lærerne Kristel Brandser og Egil Schau delte sine erfaringer med 80 andre fagpersoner på temakonferansen ”Maks utdanning for minoritetsspråklige elever” i uke 9.

  • Av Ann-Mari Henriksen

- Vi bidro blant annet med å orientere om ulike praktiske grep vi gjør i skolehverdagen som fremmer inkludering og læring. Innføringsklassen for minoritetsspråklige (1AOA) var utgangspunktet, forteller Kristel Brandser. I tillegg bidro Egil Schau med erfaringer fra et prosjekt som skal hjelpe minoritetsspråklige elever over til læreplass i bedrift. Egils overskrift var "Kulturforskjeller – hvordan håndtere dem?

 

Kommet langt
- Det er inspirerende at andre vil lære av våre erfaringer. Vi jobber systematisk og har kommet langt med innføringsklassen. Skoler fra andre fylker kommer også på besøk for å lære av arbeidet vårt. Vi holder stramt fokus på felleskulturelle miljøer, sier Kristel Brandser og påpeker at arbeidet som gjør i innføringsklassen vil også gjelde for andre undervisningsgrupper.

 

Langt flere søkere
Etter fristen 1. mars viser tallene at mer enn dobbelt så mange elever søker innføringsklassen som i fjor. Innføringsklassen er et "år null" i videregående skole, hvor fokus er på norskopplæring. Elevene søker på ordinær måte, men bruker ikke av retten til videregående opplæring ved å gå innføringsklasse. Målgruppen er vanlige ungdommer med kort botid i Norge, normalt ett til tre år.


Publisert 1. juli 2013, oppdatert 1. juli 2013.