Søt faglig fornøyelse

Med faglig alibi innenfor merkevarebygging, besøkte 3MKA og 3MKB Freia i uke 7.

  • Av Ann-Mari Henriksen

Det drøyt totimers opplegget inkluderte omvisning i fabrikklokalene, støping av egen sjokoladeplate, design av emballasje, prøvesmaking av produkter og et foredrag om merkevarebygging med fokus på Kvikklunsj. Sistnevnte ga kanskje ikke så veldig mye nytt, siden elevene har jobbet med merkevarer som tema i to uker.

 

Kulturarv og industrihistorie
Historien bak de 12 kjempestore originale Munch-maleriene som utgjør Freiafrisen i personalkantinen var en del av gjennomgangen av Freia Marabous historie, og dokumenterte bedriftens omtanke for de ansatte i fabrikken. Elevene fikk også lære om sjokoladens historie fra Mellom-Amerika for 2000 år siden til moderne produksjonsmetoder i dagens Norge og at sjokolade gjennom historien har vært både betalingsmiddel, krigsbytte og luksusvare tilgjengelig kun for samfunnets rikeste.

 

Ny rikskjendis i emning?
Bildet viser Katrin Larsen (18) fra 3MKB foran bildet av Norges nyeste rikskjendis og Freias svar på Willy Wonka, nemlig sjokolademaker Walter Huberts. Han har utviklet den nye Walters Mandler, en melkesjokolade med salte mandler. Walters Mandler går nå sin seiersgang blant søtsugne nordmenn og elevene samtykket i at sjokoladen er en sikker vinner.

Det faktum at Freia nå eies av Kraft Foods Inc. gjør ikke inntrykk på ungdommene. De forbinder stadig Freia med barndom, kos og ferie!


Publisert 1. juli 2013, oppdatert 1. juli 2013.