Kreativ oppkjøring til muntlig

Det er på ingen måte slutt på god undervisning selv om skriftlig eksamen er tilbakelagt. På allmennfaglig påbygg benyttes ”Edu-tainment” som metode.

  • Av Ann-Mari Henriksen

Etter at elevene har gjennomført obligatoriske skriftlige eksamener, bruker lærerne alle mulige virkemidler for å fange og holde på elevenes oppmerksomhet. Fellesfaglærer Marianne Johansen benytter seg av noe som best kan beskrives som "Edu-tainment" for å skape oppmerksomhet om litteraturhistorien.– Dette kaller jeg for digresjonslæring. Min erfaring er at metoden treffer elevene svært godt, forteller Marianne Johansen.

Flere tegnede figurer i full størrelse var proppet med faglig relevant informasjon. I tillegg til Martin Luther hadde Marianne tegnet både Egil Skallagrimsson, Ibn Fadlan, Petter Dass og Mary W. Shelley. Elevene konkurrerte om å finne ut hvem tegningene representerte og om hvem som visste mest om de ulike forfatterne fra litteraturhistorien.

 

Martin Luther
Bildet viser et utdrag av den flotte fullformat tegningen som skal vise den svært så kjekke Martin Luther. Senere portretter av den berømte Luther, viser at han ikke var like slank lenger: - Det var sikkert fordi han ikke fikk matro før etter at reformasjonen var ordentlig i gang. Luther skrev da sine berømte "Bordtaler" som siteres flittig i festlige lag den dag i dag: "Warum rillpset und pfurzet Ihr nicht? Hat es Euch nicht geschmeckt?"

Og hvem har sagt at fellesfag er kjedelig?


Publisert 1. juli 2013, oppdatert 1. juli 2013.