Frisører jobber med hele kunden

Frisørelevene har jobbet med å gi sine kunder et helhetlig tilbud, det vil si at både frisyre, sminke og klær vurderes i en helhet. ”Bli ny” og pynting av brud med to brudepiker var temaer i et større prosjekt.

  • Av Ann-Mari Henriksen

- Først og fremst ønsker vi å være imøtekommende for hva som kan være spennende, relevant og meningsfylt undervisning for elevene. Derfor er interessebasert læring og elevmedvirkning vektlagt. Samtidig ønsker vi en spennende og tidsriktig undervisning og har kartlagt elevenes interesser og markedets behov etter dette, forteller lærer Aina Kristiansen.

Prosjektet vektla samarbeid, breddekompetanse, dokumentasjon av prosess og resultat med opplæringsbok og digitale medier. Prosjektleder var lærer Aina Kristiansen, Åssiden vgs og sammen med en kollega fra Sandefjord vgs, begge mastergradsstudenter i yrkespedagogikk.

- Elevene var utviklingsorienterte og tenkte helhet i prosjektarbeidet. Frisørene gir i større og større grad en helhetlig behandling, og det må elevene forberede seg på. Elevene løste problemene på strak arm. Når bruden uteble, ble brudepiken umiddelbart oppnevnt som brud med kun en brudepike, enkleste sak i verden. Slikt kan jo skje, sier Aina Kristiansen.

 

God dokumentasjon
Elevenes interesser ble kartlagt, og de viste seg at de blant annet ville jobbe med kundekommunikasjon, oppsetting, make up, helhet, extention og brudepynt for å nevne noe. Elevene laget individuell læreplan for perioden. I prosjektet ble det også laget et veiledningsdokument for at alle lærerne som deltok skulle få en felles forståelse av undervisningsopplegget.


Publisert 1. juli 2013, oppdatert 1. juli 2013.