Blindtestet matvarer for FBI

NRK's Forbrukerinspektørene (FBI) var på oppdrag på Åssiden i uke 2. Restaurant- og matfagelever skulle blindteste en rekke matvarer. Målet var å undersøke om kjente merkevarer skilte seg ut fra billigere varianter.

  • Av Ann-Mari Henriksen

Det var 20 elever på VG2 som var invitert til å bidra i Forbrukerinspektørene (FBI). NRK valgte å bruke restaurant- og matfagelever fordi de ønsket et testpanel som var mer smakserfarne enn den typiske forbruker, men samtidig uten å være profesjonelle aktører. At det ble elever fra Åssiden var noe tilfeldig, FBI ville til vår region og havnet på Åssiden etter et tips. Restaurant- og matfaglærerne sa som vanlig ja til å bidra.

Matvarene var valgt ut fra de forskjellige kjedene, og med betydelig prisforskjell som et kriterium for noen av produktene. Elevene skulle avgjøre hvilke matvarer som smakte best. De testet en billigvare og en anerkjent merkevare av blant annet banan, makrell i tomat, paprika, kaviar, pølser, spagetti, egg, bringebærsyltetøy, gul ost, skinke, fiskepinner, laks, juice og mineralvann. – Jeg tror ikke jeg kommer til å merke særlig forskjell, forteller Ailin Nielsen (19) fra 2KOB.

 

Og resultatet ble...

Sammen med NRKs Forbrukerinspektørene deltok også matforsker Nina Veflen Olsen fra Nofima (tidligere Matforsk). Forskeren kommenterte resultatene til slutt.

Klarte så elevene å skille de dyre merkevarene fra kjedenes egne billigvarianter? Svaret får vi ikke oppgi her, men vi oppfordrer derimot alle interesserte til å følge med på FBI Forbrukerinspektørene i ukene fremover.


Publisert 1. juli 2013, oppdatert 1. juli 2013.