Sjokolade i undervisningen

3MKA besøkte Freias sjokoladefabrikk på Rodeløkka i uke 41. Det faglige alibiet var læreplanmål innenfor merkevarebygging, uten at foredraget om merkevarebygging ga særlig mye nytt. Prøvesmakingen ga imidlertid mer enn de fleste orket å fordøye.

  • Av Ann-Mari Henriksen

Det drøyt totimers opplegget inkluderte også omvisning i fabrikklokalene, støping av egen sjokoladeplate, prøvesmaking av produkter samt en orientering om de store, originale Munch-maleriene som pryder fabrikkens kantine.

 

Sjokoladehistorie og industrihistorie
Elevene fikk lære om sjokoladens historie fra Mellom-Amerika for 2000 år siden til moderne produksjonsmetoder i dagens Norge, og at sjokolade gjennom historien har vært både betalingsmiddel, krigsbytte og luksusvare tilgjengelig kun for samfunnets rikeste.

På runden fikk de også høre om Johan Throne Holsts talenter som norsk bedriftsleder og sjokoladegründer i første halvdel av 1900-tallet og bedriftens utvikling frem til dagens Krafts Food Inc. Opplysningene om at 98 prosent av dagens omsetning kommer fra fire store kunder, nærmere bestemt dagligvarekjedene, gjorde absolutt inntrykk.


Publisert 27. juni 2013, oppdatert 27. juni 2013.