Med dampfart mot våren

Elever fra VK1 elektronikk har i en lang periode jobbet med å restaurere en åtte meter lang modelljernbane. Oppdraget er gitt av NSB, som skal bruke modellen i opplæringen av personell og til utstilling på jernbaneskolen i Drammen.

  • Av Ann-Mari Henriksen

- Dette er veldig relevant for elevene. De får praktisert datakommunikasjon, signalomforming, tegne kretser og de kan jobbe med dataanimert konstruksjon, som er noe av det vi lærer om på elektro, sier Kjell Åge Rønning. Alexander Waitz (17) 2ENA er veldig fornøyd med prosjektet: - Jeg har lært mye, spesielt om programmering. Det er ikke det kreative vi lærer mest av da, det er jo det elektroniske arbeidet, sier han mens han jobber med en vanndam som skal være med i landskapet.

 

Lang fartstid
I 1970 ble det bygget en modelljernbane som skulle brukes i undervisning av personellet ved jernbaneskolen (NSB). Den ble bygget opp realistisk med blant annet fungerende lyssignaler og en motorstyrt vegbom for kryss, og ble styrt ved et stillverk. Modellen var i bruk frem til 90-tallet, men så har den forfalt. Elevene kan derfor bruke restaureringsjobben som et prosjekt relatert til læreplanen. - Prosjektet involverer mye elektronikk. Elevene har selv designet de fleste kretsene, bygget dem og fått alt til å fungere slik det skal, forteller Kjell Åge Rønning. I tillegg har oppgaven omfattet programmering av mikrokontroller og det å lage et styreprogram til PC. Styreprogrammet skal erstatte det gamle stillverket som opprinnelig ble brukt for å styre lyssignaler.

 

Skoleprosjekt over to år
Modelljernbanen ble levert til skolen i mars 2004 og elevene har jobbet med den periodevis i økter på 14 dager av gangen. - Det har vært mye mer jobb enn vi trodde. Den var gjennområtten og i dårlig stand da den kom til oss, og vi har byttet ut stort sett alt på midtseksjonen. Men nå håper vi på å bli ferdig med restaureringen i løpet av våren, forteller lærer Åste Rindal.

Gruppe 1FOA tegning, form og farge har bidratt med restaurering av landskap, som består av tunneler, broer, mennesker og dyr.


Publisert 26. juni 2013, oppdatert 26. juni 2013.