Besøk på Freia, en søt fornøyelse

Med faglig alibi innenfor merkevarebygging, besøkte 3MKA Freia i uke 43. For elever og lærer var besøket nesten som å delta i Charlie og sjokoladefabrikken.

  • Av Ann-Mari Henriksen

Det drøyt totimers opplegget inkluderte omvisning i fabrikklokalene, støping av egen sjokoladeplate og design av egen emballasje, prøvesmaking av produkter og et foredrag om merkevarebygging med fokus på Kvikklunsj.

 

Lang sjokoladehistorie
Elevene fikk lære om sjokoladens historie fra Mellom-Amerika for 2000 år siden til moderne produksjonsmetoder i dagens Norge og at sjokolade gjennom historien har vært både betalingsmiddel, krigsbytte og luksusvare tilgjengelig kun for samfunnets rikeste. Foredraget om merkevarebygging ga kanskje ikke veldig mye nytt, men elevene fikk mengder av sjokolade. Klassene var svært fornøyd med sitt valg av merkevareleverandør, selv en lokal ølprodusent måtte bite i gresset.

 

Det faktum at Freia nå eies av Kraft Foods Inc. gjør ikke inntrykk på ungdommene. De forbinder Freia med barndom, kos og ferie!


Publisert 26. juni 2013, oppdatert 26. juni 2013.